Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre Läs mer om cookies här »

Hållbart

”Vår bransch möter framtiden med glädje”

På martinservera.se har ”Hållbarhet” en plats i huvudmenyn. Och det är knappast en slump, förstår man ganska snabbt.
– Det är helt enkelt lönsamt att vara hållbar idag, säger Kristina Ossmark, marknads- och kommunikationsdirektör på Martin & Servera.

När vi ber Kristina Ossmark göra en framtidsspaning är det just hållbarhet och möjligheterna det medför som först kommer på tal. Begreppet är centralt i hela branschen och Kristina ser det som den absolut viktigaste trenden framöver. 

Kristina Ossmark

– Eller trend kan man nästan inte kalla det längre, det är alltmer en självklarhet i alla led av branschen.

Höghastighetsskifte i proteinfabriken
Hållbarhet idag, och imorgon, täcker också in allt fler områden. Det innefattar alltifrån råvarors ursprung och hur de produceras till ”mänsklig hållbarhet” – det vill säga vår hälsa och hur det vi äter påverkar den.

– Hälsan börjar verkligen hamna i fokus på ett helt nytt plan. Den vegetariska trenden breddar sig och det pratas alltmer om alternativa proteiner. Ofta behöver det inte handla om nya innovationer – bönor till exempel har vi ju haft på tallriken i decennier – men det är sättet vi pratar om dem som förändrats. Och det går blixtsnabbt!



”Hälsan börjar verkligen hamna i fokus på ett helt nytt plan. Den vegetariska trenden breddar sig och det pratas alltmer om alternativa proteiner”


Ja, det ”höghastighetsskifte” som Kristina beskriver känner nog många igen sig i. Mer vegetariskt, mindre och bättre proteiner, det är ledord som ekar på alltfler platser – såväl i restauranger och butiker som i människors privata kök. Efterfrågan på hållbarhet ökar, och kraven på transparens likaså.

– Vi ser även hur suget efter regionala och småskaligt producerade produkter växer i rask takt. Det är bra ur flera aspekter, inte bara miljömässiga. Till exempel är det ett utmärkt sätt för mindre aktörer att marknadsföra sig, en möjlighet att nå ut i konkurrensen.


Restauranger och butiker i skön symbios
Gränserna mellan exempelvis restaurang och butik blir nu suddigare och tillgängliggör nya former av samarbeten, miljöer och beteendemönster.

– Redan nu ser vi allt oftare färdiglagad restaurangmat i butik, och vice versa restauranger som erbjuder enklare takeaway-lösningar. Och de här ”restaurangbutikerna” – en blandning av saluhall och restaurang där vi både kan handla, äta och umgås – kommer bli en allt vanligare syn.

Parallellt med den spännande fusionen av krog och butik ser vi framöver också fler tydliga kedjor och koncept växa fram – med stora möjligheter att påverka i positiv riktning, menar Kristina.

– Kedjor behöver inte alls betyda dålig kvalitet och enformigt utbud, tvärtom. Bestämmer sig en stor aktör för att bara köpa in svensk kyckling eller sälja ekologiskt kaffe till ett bra pris sätter det en standard som snabbare får mindre butiker att ta efter. Så de utgör en väldigt viktig kraft!


Digitalt som gör gott – på mer än bara tallriken
Precis som för allt annat i samhället spelar digitaliseringen givetvis också en huvudroll för allt och alla som har maten i fokus. Det är i den digitala världen som restauranger kan – och måste – marknadsföras på nya sätt. Och vill man vara tillgänglig, bland annat genom den snabbt ökande andelen takeway- och bokningasappar, är det en förutsättning att hålla sig uppdaterad digitalt. Låter det jobbigt? Inte om man frågar Kristina!

– Jag tycker inte att man ska se det digitala som en ”utmaning”. Tvärtom ger det oss massor av möjligheter att skapa nya former av tjänster, som i sin tur hjälper oss framåt med det som är viktigt.



”Jag tycker inte att man ska se det digitala som en ”utmaning”. Tvärtom ger det oss massor av möjligheter att skapa nya former av tjänster”


Martin & Serveras samarbete med appen Karma är bara ett exempel på hur den digitala utvecklingen skapar nya möjligheter som gynnar alla inblandade.

– Det är en app som hjälper restauranger och caféer att minska sitt matsvinn genom att sälja överbliven mat till privatpersoner som räddar maten till ett billigare pris, förklarar Katarina.

Lika positivt som hon ser på de digitala möjligheterna, lika optimistisk är hon kring branschens framtid i stort.

– Det händer så otroligt mycket spännande och bra nu på så många fronter, så det här är verkligen en bransch att med glädje kliva in i framtiden med.


Martin & Servera är Sveriges ledande restaurang- och storköksspecialist
Vi hjälper alla som jobbar på restauranger och storkök med de varor, de tjänster och den kunskap de behöver i sin verksamhet. Vill du veta vad vi kan hjälpa dig med? Möt oss på GastroNord eller läs mer om vad vi erbjuder här »

 

Text: Jennifer Bark