Arbetsgivare i branschen måste sluta skriva generiska jobbannonser Det säger Kajsa Hult, doktorand i måltidskunskap vid Örebro universitet, som studerat kraven som ställs i platsannonser till restaurangjobb. Som en del i sin avhandling har Kajsa Hult studerat 100 platsannonser för restaurangjobb från Arbetsförmedlingens platsbank. Det är viktigt att restaurangbranschen tar jobbannonser på allvar och ser till att de är tydliga, lockande och korrekta för att locka rätt personer till jobbet och höja statusen på restaurangyrket. Det handlar om att visa respekt för yrket och att visa upp restaurangbranschen som en professionell och attraktiv arbetsplats. Källa: Hotellrevyn.
Det är viktigt att restaurangbranschen tar jobbannonser på allvar och ser till att de är tydliga, lockande och korrekta för att locka rätt personer till jobbet och höja statusen på restaurangyrket. Det handlar om att visa respekt för yrket och att visa upp restaurangbranschen som en professionell och attraktiv arbetsplats.
Medverkande:
Kajsa Hult, doktorand i måltidskunskap, Restaurang- och hotellhögskolan, Örebro Universitet
Ulrika Westin, rekryterings- och organisationskonsult, Pointpeople
Hanna Normark, delägare, K-märkt
Julia Palm, HR Manager, Scandic
Moderator:
Ingela Stenson/Ulla Karlström.