Restaurangens räddning under pandemin – digitalisering
Den digitala lösningen räddade FiskarFänget från att behöva stänga ner under pandemin, dessutom ökade försäljningen med 20% genom merförsäljning och bättre tillgänglighet.
Pandemins framfart slog hårt mot restaurangbranschen. Krav på bordsservering och avstånd mellan gästerna ledde till uteblivna sittningar och färre besökare. Anställning av personal för att tillgodose bordsservering under en tid då inkomsterna minskade var inte ekonomiskt hållbart. Istället riskerade restaurangerna att behöva stänga ner under pandemin om de inte kom på andra lösningar.
Roger Edlund driver FiskarFänget på Höga Kusten och var en av många restauranger som drabbades. Restaurangen är beroende av sommarintäkter för att gå runt och Roger insåg att det hade varit omöjligt att driva restaurangen på det traditionella sättet. Det var då han kom i kontakt med WEIQ, en digital lösning för bokning, beställning och betalning. Kunderna scannar enkelt in QR-koder via sin mobiltelefon och kan beställa maten direkt till bordet som man sedan betalar i mobilapplikationen. Detta minskar kontakten med både personal och andra gäster.
– Den digitala lösningen räddade FiskarFänget från att behöva stänga ner under pandemin, dessutom ökade försäljningen med 20% genom merförsäljning och bättre tillgänglighet, berättar Roger Edlund.
Detta är ett fint exempel på hur digitalisering kan underlätta för restauranger och bidra med nya lösningar. WEIQ och andra företag som erbjuder olika digitala lösningar kommer ställa ut på GastroNord i april 2022 där de själva kan berätta om sin vision samt hur de digitala tjänsterna kan hjälpa just er restaurang.