Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra din upplevelse, för statistik och för att visa skräddarsydda annonser. Genom din användning av webbplatsen godkänner du att vi använder dessa cookies. Läs mer om cookies här »

Lennart Wallander Food and Friends Magnus Norlen

Framtidsspaning med Lennart Wallander, matkommunikationsbyrån Food & Friends

Er Trendspotting 2019 innefattar sex huvudområden varav ett är etik. Vad innebär det?
- Att det krävs mer av företagen. De måste vara en del av en positiv samhällsutveckling och visa att de tänker på framtiden. Västvärldens generation Z gör nämligen sina val baserat på vad de vet om företag och deras agerande. De säger sig även vara beredda att betala mer för en vara som bidrar till ett mer hållbart samhälle.

Har företagen förändrats?

- Många arbetar med att minska sitt svinn och för att bättre ta hand om sina råvaruresurser. Redemption Roasters är till exempel ett företag som visar samhällsengagemang på ett annat sätt. De utbildar fångar till baristas och kafferostare under fängelsetiden och efter avtjänat straff erbjuds de arbete.

Vad blir nästa steg i hållbarhetsarbetet?
- Att minska förpackningarna. Trenden ”things wrapped in things” tror jag kommer få fäste. Vi har wraps sedan länge, men nu börjar juicer serveras i fruktskal, wokrätter läggs upp i ananasskal och pastarätter lagas i donutformat. Allt är kanske inte helt lyckat men det blir spännande att se hur det utvecklas.

Hur ser hållbarhetstrenden ut bland konsumenterna?
- Det har blivit hippt att äta vegetariskt och allt fler äter mer grönt. Restaurangköken serverar oss råvaror efter säsong, hela grödan används för att minska svinnet och det animaliska proteinet finns som tillbehör på flera menyer. Och gästerna gillar det.

Vad innebär begreppet ”hälsa” framöver?
- Hälsa har länge associerats med ”blir jag tjock av det här” för att idag börja handla om ”blir jag smart av det här”. Vi tittar allt mer på vilka funktioner mat har och hur den kan hjälpa oss att prestera bättre. Mat har gått från att bara vara bränsle till att ses som en mer komplex näringskälla som kan ge oss bättre förmågor.

Kan vi se generationsförskjutningar?
- Ja, svenska studier visar att i gruppen 16-24 år har alkoholintaget halverats på 10 år, i England är en tredjedel av denna målgrupp nykterister. Det är en snabb och tydlig förändring. De yngre tar betydligt bättre hand om sig själva – och sin instagramprofil. Vem vill vara ful och full i sociala medier? Som en följd av detta har det i London öppnat flera alkoholfria barer som håller hög nivå och där stämningen är bra.

Har något överraskat dig?
- Jag hade inte trott att det redan nu skulle finnas företag som Vita Mojo. De DNA-testar sina gäster för att kunna individanpassa maten. Portionens storlek och val av ingredienser anpassas för varje gäst. Att kunna skräddarsy mat, till ett okej pris och smak, är högintressant.

Vem är din drömgäst på GastroSummit 2019?
- Jag skulle verkligen vilja se Dan Barber från New York på plats. Då kommer jag garanterat!