Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre Läs mer om cookies här »

Restaurang

4 anledningar att besöka Ljud Ljus Bild Mässan under GastroNord

Samtidigt som GastroNord pågår samlas Sveriges proffs inom ljud, ljus och bild på Stockholmsmässan. Upplevelseteknik blir allt viktigare för exempelvis hotell och restauranger. Här är några anledningar till att du som verkar inom HoReCa-branschen ska passa på att besöka Ljud Ljus Bild Mässan.

På mässan möter du runt 100 svenska och internationella utställare och totalt hålls ett 60-tal seminarier, samtliga med fri entré. Att mässan i år hålls samtidigt och i samma lokaler som GastroNord kommer också att påverka innehållet. Och det för oss till den första av våra fyra anledningar att besöka mässan.

1. Upplevelsen blir allt viktigare
En för bullrig miljö kan vara katastrofal för en restaurang och med ”fel” belysning i en hotellobby kanske du inte alls kan skapa önskvärd känsla. Ljudet, ljuset och även AV-tekniken (bilden) blir allt viktigare. Samtidigt glöms den ofta bort.
– Inredare tänker inte alltid i de här banorna. Det ska mest vara snyggt och kanske funktionellt, samtidigt som det akustiskt kan vara katastrofalt. På ljussidan har man kommit ganska långt, men ljudet är eftersatt och även bilden. Ofta kommer detta sent in i bilden i samband med exempelvis en renovering. Det blir lätt lite brandsläckning, säger Fredrik Setterberg, vd på Soliflex Svenska AB, som arbetar med ljud- och bildsystem i offentliga miljöer.

2. Ny teknik ger helt nya möjligheter
I dag kan du skapa lättanvända styrsystem för din upplevelsemiljö. På så vis kan du centralt styra exempelvis ljud och ljus efter förutsättningarna och i olika delar av lokalen.
– Det ska inte behöva vara krångligt för personalen heller. Vi jobbar mycket med gränssnitten som personalen ska hantera. Det ska vara lättanvänt, säger Fredrik Setterberg.
Anders Ekbladh, som driver Effektgruppen, är inne på samma linje.
– Det är oftast många personer som är involverade och därför har styrsystemen blivit viktigare och viktigare. Vi programmerar oftast våra efter tid och så planeras ljud, ljus och bild efter klockan. Då blir det aldrig riktigt fel. Men samtidigt ska man enkelt kunna gå in och höja ljudvolymen eller dämpa en belysning om det finns behov för det.

3. Specialsydda seminarier
Mässan kommer att ha flera seminarier som helt och hållet är inriktade på HoReCa-branschen. Anders Ekbladh på Effektgruppen, som bland annat jobbar med stora kedjor som Scandic och O’Learys, håller i ett. Hans rubrik lyder: ”Lönsamma AV- och ljusinvesteringar på restauranger, finns det?”
På mässan möter du även Ernst Konecnik, försäljningschef på LAV. Han kommer att vinkla sitt seminarium mot konferens- och mötesbranschen. Under rubriken ”Återta teknikkontrollen på mötet och konferensen” ska de prata om den teknik som konferensarrangören behöver ha koll på – för att minska paniken och sova gott om natten.
Missa inte heller ljudarkitekten Margareta Andersson och konceptutvecklaren Malin Isberg, båda från företaget Lexter, på LLBscenen. De berättar om hur hörselsinnet och luktsinnet fungerar och responderar till vår omgivning, och om hur ljud och doft blir positiva dimensioner och kreativa verktyg i miljöer och möten.

4. Det lönar sig!
Vid en stor renovering av en restaurang eller ett hotell är i regel ett ljud- och ljussystem en liten del av den totala investeringen. Framför allt om det planeras i tid och i samråd med inredaren. Att räkna hem affären på ett nytt ljudsystem är lika svårt som att se hur många kronor nya bord och stolar har gett. Systemet är en del av den totala upplevelsen.
– Men vi ser ju också, bara genom att titta på oss själva, att man orkar sitta längre på ett ställe med en bra ljudmiljö. Utan att bli trött, säger Fredrik Setterberg.
– Det är ganska enkelt. En trivsam miljö gör att folk stannar längre och beställer mer, säger Anders Ekbladh.

Text: David Stark

Restaurang

Hotell