Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre Läs mer om cookies här »

Magnus Icio AB ”Med ett bra digitalt inköpssystem kan du täta läckagen och få bättre kontroll, utan att använda mer tid på att leta och läsa rapporter”, säger Magnus Andersson, vd på Icio AB, Millums svenska återförsäljare.

Det här ska du kräva av ditt digitala inköpssystem

Om ditt företag ska få ut så mycket nytta som möjligt ur ett digitalt inköpssystem, då ska det ge följande vinster: bättre kontroll, förenklade processer och ökad lönsamhet.

– Framtiden är digital. Att införa ett digitalt inköpssystem är en klok och lönsam investering. Man kommer att uppleva mycket större kontroll och förutsägbarhet på utgifter och tidsanvändning bland de anställda.

Det säger Magnus Andersson, vd på Icio AB, Millums svenska återförsäljare. I över 15 år har Millum, tillsammans med sina kunder, arbetat med att säkerställa enklare handel mellan köpare och säljare. I dag används deras verktyg av fler än 10 000 personer i en rad stora, strukturerade hotell- och restaurangkedjor, exempelvis Nordic Choice Hotels, Nores och Compass Group.

– Vi har gedigen erfarenhet av både HoReCa-branschen och i rollerna som inköpare och leverantör. Våra lösningar är tekniskt starka och av hög kvalitet. De ger en otrolig flexibilitet för en inköpsorganisation, men samtidigt vet vi hur viktigt det är att göra det så enkelt som möjligt för våra användare, säger Magnus Andersson.

Så vad krävs egentligen av riktigt skarpa inköps- och leverantörsverktyg, så här mitt i den digitala revolutionen? Vi bad Magnus lista tre punkter.

1. Det skall ge dig kontroll över all handel

Med ett digitalt inköpssystem har företaget mycket bättre kontroll och översikt över vad som skall köpas, vilka avtal som används och var utgifterna växer. Systemet ger minskade kostnader genom ökad synlighet och mer kostnadskontroll.

– För en inköpare handlar det om att reducera inköp utanför befintliga avtal och styrka relationerna med leverantörerna för att uppnå den bästa handeln. Med ett bra digitalt inköpssystem kan du täta läckagen och få bättre kontroll, utan att använda mer tid på att leta och läsa rapporter, berättar Magnus.

2. Det ska förenkla din process

Framtiden för inköp är p2p, Purchase to pay. Allt inköp samlat på ett ställe i en tjänst. 

Som inköpare ska du kunna gå från beställning till betalning utan omvägar. Enkelt och smidigt. Du ska inte heller behöva fundera på vilka leverantörer som tillhandahåller vad. Dina avtal bör vara en del av ditt verktyg.

– Det här är ju också väldigt bra för leverantören. I vår portal synliggör vi de produkter som respektive kedja har avtal om. Det ökar lojaliteten, det blir inget avtalsläckage, säger Magnus.

3. Det ska öka er lönsamhet

Med bättre kontroll och enklare processer kan både ledningen och den anställde ta goda beslut som ökar lönsamheten på både botten- och topplinjen. Man reducerar administrationskostnaderna genom processautomatisering och optimering och gör det möjligt för varje anställd att spara pengar åt företaget.

– Det kan låta självklart, men det kräver ju verkligen att de andra bitarna faller på plats. När hela företaget är rustat för att ta de rätta besluten, kan man se besparingarna på bottenlinjen, säger Magnus.

Ställ de rätta frågorna

Sitter man med liten kontroll och många manuella processer i inköpsprocessen bör man ställa sig några frågor. Sparar det nuvarande inköpsförfarandet verkligen tid för er organisation? Förenklar det inköpsprocessen? Bidrar det till ökad lönsamhet?

– Svarar du nej på dessa tre frågor, så bör du verkligen värdera att digitalisera ditt inköpsförfarande, avslutar Magnus Andersson.

Är du inköpare eller leverantör? Eller beslutsfattare inom HoReCa-branschen? Ta chansen att träffa Magnus Andersson och hans kollegor på GastroNord. Läs mer om deras produkter och tjänster här.

 

Icio AB, Millums svenska återförsäljare. 


Text: David Stark
Foto: Millum