Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre Läs mer om cookies här »

TasteLab

TasteLab - ett interaktivt sätt att visa sina produkter

Ett helt nytt koncept för att visa upp sina produkter får premiär under GastroNord på Stockholmsmässan 24-27 april. Istället för en traditionell monter har två av de största vitvaruleverantörerna för storkök, Electrolux och Metos, fått fria händer att skapa varsitt så kallat TasteLab.

TasteLab är fullt fungerande kök där utställare på GastroNord har kunnat boka upp sig för att visa upp sina produkter och laga mat tillsammans med sina kunder. Ansvariga för respektive TasteLab är Marcus Örnmark, marknadschef Norden för Electrolux International, och Mattias Briston, säljchef på Metos Stockholm, med inriktning på dagligvaruhandel och storkök.

Vad är fördelen med ett TasteLab jämfört med en traditionell monter?

Marcus Örnmark, Electrolux: Marcus Örnmark, Electrolux
– Det är första gången vi provar det här, men tyckte det lät spännande och nappade på erbjudandet från GastroNord. En fördel är ju att alla kundmöten i TasteLab är förbokade, så vi väntar oss gästernas fulla uppmärksamhet under tiden de är hos oss. Det är också en fördel att olika matleverantörer kan testa och visa upp sina produkter med hjälp av modern utrustning.

Mattias Briston, Metos: Mattias Briston, Metos
– Fördelen är att våra produkter kommer i sin rätta miljö, att de blir en integrerad del av mässan, och att TasteLab-besökarna kan ”känna och klämma” på dem. Detta i kombination med att besökarna får en trevlig och lärorik stund, och lite gott att äta. På det här sättet når vi ut till andra än dem som normalt besöker vår monter, exempelvis olika matvaruproducenter. Det här är det nya sättet att visa upp sina produkter på en mässa!

Berätta om just ert TasteLab!

Marcus Örnmark, Electrolux:
– Vi kommer att fokusera på hållbar matlagning vad gäller utrustningen, råvarorna och hur de bereds. Våra nya produkter är vatten-, el- och kemsnåla. Till vår hjälp under hela mässan kommer vi att ha Kasper Kleihs från Svenska Kocklandslaget, som ju Electrolux samarbetar med. Vi räknar med cirka 15 gäster per pass.

Mattias Briston, Metos:
– Vi har valt att göra en yta som speglar den helhetslösning vi kan erbjuda våra kunder, från ax till limpa. Precis som vi tycker att ett kök ska fungera. På denna kompakta yta har vi fått in väldigt många av våra produkter. Vi kommer även att ha en Metos-kock på plats som förutom att laga mat kan svara på tekniska frågor om produkterna. Han heter Thomas Loy och är även Metos produktutbildnings- & återförsäljaransvarig hos oss.

Introducerar ni några produktnyheter i TasteLab?

Marcus Örnmark, Electrolux:
– Oh ja, flera stycken! Electrolux SpeeDelight är ett nytt tillagningskoncept för fast food-industrin som kombinerar traditionellt grilljärn med infra- och mikrovärme. SpeeDelight tillagar supersnabbt både utifrån och in, och inifrån och ut, samtidigt med ett perfekt resultat. En annan nyhet är Electrolux Slimline, en kompaktugn för storkök, men som trots sin ringa storlek är effektiv, robust och gastronorm-anpassad. Vi lanserar också en ny fritös och en aqua-grill i spisserien XP900, det vill säga att den har vatten under elementen vilket tillför ånga under grillningen och gör den betydligt enklare att rengöra än vanliga grillar.

Mattias Briston, Metos:
– Ja, bland annat kommer där att finnas två exemplar av vår nya kompaktugn för storköksbruk, Metos Self Cooking Center XS, som är den mest kompakta ugnen i sitt slag som gör allt från att grilla till att baka. Vi kommer även att visa upp vårt nya ”multifunktionsskåp” Hi5 som fixar både det varma och det kalla, och bland annat kan chockfrysa, tina, värma, jäsa och tillaga i låg temperatur. Med hjälp av snabbnedkylnings- och nedfrysningsfunktionerna kan du planera tillredningen till bästa lämpliga tidpunkt. Exempelvis kan du tina upp en maträtt i Hi5 i samma veva som du tillagar den, i ett svep så att säga
.

Vad, förutom TasteLab, ser du mest fram emot på GastroNord?

Marcus Örnmark, Electrolux:
– Det personliga mötet, och med branschen, där vi får dela insikter och nyheter. Det låter kanske lite klyschigt, men det är ju det som är själva vitsen med den här typen av mässor. När vi inte finns i TasteLab hittar man oss i Electrolux-loungen mitt emot.

Mattias Briston, Metos:
– Jag ser fram emot att knyta nya affärskontakter, hitta nya affärer och att lyfta Metos som varumärke. Vi har kommit lite i skymundan på tidigare mässor, men med hjälp av TasteLab gör vi ändring på detta. Och vi kommer ju dessutom att ha en stor monter med ännu fler av våra produkter. Så jag ser GastroNord lite som en språngbräda för att ännu fler blivande kunder ska få upp ögonen för oss.