Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

Sociala-medier_appar-800x500

Sociala medier som marknadsföringskanal

Att använda sociala medier som marknadsföringskanal är ett snabbt och effektivt sätt att nå ut till sina kunder och följare. Instagram och Facebook gör att bagerier, restauranger och andra företag inom besöksnäringen kan följa med hur utvecklingen ser ut i branschen. På så sätt inspirerar man varandra och lockar samtidigt gäster. Sociala medier är ett utmärkt sätt att förmedla bilder och information om aktuellt utbud, som råvaror i säsong, dagens meny eller lediga bord men också visa medarbetare i farten, miljöbilder och presentera nyheter om verksamheten.

Den digitala närvaron ökar och sociala nätverk erbjuder stora möjligheter att nå ut med sitt budskap. 71 procent av alla svenskar använder Facebook medan motsvarande siffra för Instagram är 44 procent. Det visar statistik från Internetstiftelsen i Sverige. Drygt hälften av alla internetanvändare använder Facebook dagligen. Facebook är fortfarande populärast förutom bland ungdomar under 16 år, där det är Snapchat och Instagram som gäller. 58 procent av svenskarna använder sociala medier varje dag. Och de som använder sociala medier gör det i genomsnitt 7,1 timmar per vecka och allra flitigast är unga kvinnor mellan 16 och 25 som ägnar runt tolv timmar i veckan åt sociala medier.

 

En restaurang som framgångsrikt lanserats via sociala medier är Portal i Stockholm som drivs av Klas Lindberg, Årets Kock 2012. Restaurangen blev snabbt en succé och redan nu efter ett år ska de bygga ut med planerad invigning till våren 2018. Missa inte intervjun med Klas Lindberg här på vår webbplats, som delar med sig av restaurangens strategier i sociala medier och avslöjar sina fem bästa framgångsmetoder.

 

Ett annat exempel är Feldts bröd och konfekt i Halmstad som ägs av My och Johan Feldt. My har med sin personlighet lyckats nå över 24 000 följare på sitt personliga Instagramkonto och 19 000 på företaget. Ta del av intervjun med My Feldt här på webbplatsen och hennes syn på sociala medier.

 

Källa: Internetstiftelsen i Sverige, Iis.se. (statistik från oktober 2016).