Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

Portal-Foto-M-SKoglöf-2000x800

Portal bjuder på framgångsreceptet i sociala medier

Klas Lindberg, Årets Kock 2012, driver restaurangen Portal som ligger på Sankt Eriksplan 1 i Stockholm. Portal startade konton på Instagram och Facebook knappt ett år innan restaurangen öppnade och följarna kunde vara med i processen redan från planeringsstadiet. Följarna har fått möta personal och producenter, se leverans av stolar och porslin, catering med mat som de kan förvänta sig och har på så sätt bildat en känsla av restaurangen innan öppning. Två veckor innan premiären hade de en nedräkning med grönsaker i siffror.
– För varje dag märkte vi att vi fick allt fler följare. Det visade sig vara fördelaktigt att vi tidigt gick ut på sociala medier inför öppningen. Nästan ett år senare, blev det ett nytt mediepådrag och vi fick oerhört mycket uppmärksamhet trots att vi bara hade lagt upp ett fåtal bilder, säger Klas.

Nu har de drygt 5 000 följare på Instagram och lägger i genomsnitt upp en bild om dagen.

– När vi hade öppnat restaurangen berättade många gäster att de hade följt oss länge och sett fram emot att komma hit. Fördelen med sociala medier är att man kan få ut information snabbt och lockar gästerna direkt – till exempel kan följarna kan få syn på en rätt som de vill äta, säger Klas och fortsätter:

– Vi har försökt att varva bilder på mat med bilder på personalen, restaurangen och interiören. Även när vi har haft några lediga bord att fylla så har sociala medier varit till stor hjälp.

Samtidigt som allt fler företag i besöksnäring använder sig av sociala medier blir följarna mer kräsna. För att vara framgångsrik på sociala medier måste man ha en utarbetad strategi att använda som arbetsverktyg, menar Klas. Portal visar gärna matbilder inför lunchen men får dubbelt så många likes om bilden läggs ut när folk är på väg hem från arbetet vid 17–18-tiden.

– En av våra kockar på Portal använder en riktig kamera för att fota matbilderna med kvalitet. Vi märker att det inte längre funkar att bara köra med mobilbilder, då tappar vi följare ganska snabbt.

Portal har tagit över en intilliggande lokal i gatuplan samt en källarlokal och väntar nu på bygglov. Tanken är att ombyggnaden ska vara färdig lagom till GastroNord i april 2018. Klas avslöjar att det kommer att bli en bar med kvalitetsdrycker, enklare mat och att det kommer att finnas möjligheter för större sällskap att sitta lite separat. Ett studiokök som möjliggör prepp-kök för större catering ska byggas som ett komplement till restaurangens befintliga kök. Givetvis går renoveringen att följa på sociala medier.

 Portal tipsar om 5 framgångsmetoder i sociala medier
Prepp- och matbilder är viktigast och ska vara av bra kvalitet och återkommande – använd en riktig kamera och låt en person från köket ansvara för att ta bilderna.

Se till att ha någon som kan skriva och kommunicera på ett lättsamt och bra sätt.

Bilder som läggs ut när folk är på väg hem från arbetet vid 17–18-tiden, eller 22–23, får mest uppmärksamhet.

Hitta en variation och spridning på bilderna. Det fungerar bra för oss att visa miljöer, blommor och människor – inte bara mat.

Bilder på råvaror som ligger i säsong, som den första svenska sparrisen, är uppskattat.

Om Portal
Restaurangen lagar okomplicerad mat med tydliga smaker och bra råvaror som med enkelhet kombineras och lyfts av god dryck. Portal vill erbjuda och visa på en gastronomisk helhet.

Portal på sociala medier:
www.instagram.com/portal_restaurant/
https://www.facebook.com/portalrestaurant1/

Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Magnus Skoglöf