Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

Tre personer i branschen

Möt tre personer i branschen

Mat- och dryckesbranschen står inför en rad utmaningar där kompetensförsörjning, kvalitet, hållbarhet och individuella önskemål är viktiga ingredienser. Här möter du tre personer som ger sina perspektiv på framtidens utmaningar i branschen.

 

Martin Eriksson, Johan i Hallen: 

Hur ser ni på köttet i framtiden? 

– Vi vet att många tycker om en bra köttbit, vi vet även hur nyttigt det är med kött och att det är en av våra viktigaste livsmedel. Vi diskuterar ofta med våra kunder om hur viktigt det är att köpa in rätt råvara, detalj, rätt putsningsgrad och den absolut mest ekonomiska detaljen till den måltid man tänker laga. Slutresultatet är det som ska styra inköpet. Att kunderna är mer medvetna om att köpa kvalitet och köpa rätt råvara till planerad måltid är jätteroligt.

Hur ser medvetenheten ut för kvalitetskött hos era kunder?

– Våra kunder har högt ställda krav på kvalitet och förväntningar och då ser vi till att överträffa dem. Vi har kunder som hellre köper ett fribeteskött från gräsätande djur på exempelvis Irland än svenska nötdjur då det tycker smaken är godare, köttet mer vitaminberikat, och de kan bestämma om de önskar en ko, stut eller kviga. Vi har även kunder som väljer att köpa hängmörat svenskt lamm, biffkött från Australien eller kött från spanska pata negra-grisar. 

Vad ser ni för branschutmaningar i framtiden?

– Alla behöver förstå att kvalitet får kosta, att man väljer att arbeta med bättre råvaror som är hållbart i längden. Det finns inga genvägar och det finns inga fynd. Producenterna behöver få betalt om vi skall kunna utvecklas tillsammans och alla behöver jobba i samförstånd. Producenterna, grossisterna och krögarna jobbar alla hårt för att erbjuda den bästa smaken, upplevelsen och kundnöjdheten. Mycket av det vi gör handlar om känslor, möten och gemenskap. 

 

Karl Holmqvist, Snacksbolaget: 
Foto: Sara Pettersson

Kommer efterfrågan på alkoholfritt att öka? 

– Ja, det gör den ju hela tiden. Vi kan se att det är mer fokus på drinktillbehör idag än vad det någonsin har varit. Exempelvis tonic – för tio år sen fanns det schweppes, nu har Snacksbolaget säkert tio olika tonics i sitt sortiment, om det ens räcker. Sen har vi en uppsjö av ginger beer och ginger ale. Det visar att folk bryr sig mer om smakerna är att det ska vara ett berusningsmedel och det tror jag gör att alkoholfritt kommer att öka. 

Baren – hur kommer den att förändras? 

– Jag tror att baren kommer att bli en viktigare del av restaurangen än vad den varit tidigare. Det ser man redan nu. Tidigare var baren antingen en nattklubb där du krökade ner dig eller så var det ett ställe där du köpte något precis innan du skulle sätta dig ner och äta. Nu ser vi att baren kan vara fokus på många restauranger. Maten och det andra blir sekundärt. Hantverksyrket kommer att öka och baren kommer att bli mer accepterad.

Vad ser ni för branschutmaningar i framtiden? 

– Jag ser två sidor ur ett försäljnings- och grossistperspektiv. Den ena är att man vill ha unika produkter, många vill exempelvis ha sin egentillverkade gin. Å andra sidan köper stora företag upp småproducenter för att få mer kontroll över marknaden vilket bidrar till att småproducenter ofta blir stora aktörer efter ett tag. Jag tror att det småskaliga kommer att fortsätta, det är en trend som är här för att stanna. 

 

Ingela Stenson, United Minds / LivsmedelsFöreningens ordförande:

Hur ser livsmedelsbranschens framtida utmaningar ut? 

– Livsmedelsbranschen har en dynamisk tid framför sig. Kritiska konsumenter kommer att ställa krav på vad maten innehåller och var den kommer från. Kraven på specialkost och individuella önskemål ökar. Inte nog med att vi ska äta med tanke på hälsa och välbefinnande, vi kommer också att äta den mat som är den bästa för klimatets skull. Hela digitaliseringsvågen och ny teknik kommer också att medföra stora förändringar. 

Hur ser ni på att bygga krog i butiken som Ica Liljeholmen? 

– Det är helt rätt. Uteätandet har ökat i många år. Mycket pengar går från livsmedelshandeln till restaurangsidan och det kommer att fortsätta. Generellt köps alltmer tjänster och de som går ut och äter köper en tjänst som de tidigare utfört själva. Utvecklingen visar att konsumenter är noga med sin tid och vill ha ett friktionsfritt liv. Det gäller för såväl Ica som restauranger att vara flexibla och innovativa och leta lösningar, till exempel att kanske leverera fredagsmyset för att underlätta för människor att hinna träffas och ha trevligt.

Vad är restaurangernas främsta utmaningar?

– Det största problemet är att man inte får tag på tillräckligt med bra personal. Folk ställer krav på god service, god mat och det måste man fylla och det är inte så lätt när krogar slåss om arbetskraften. Det gäller att känna konsumenterna så att man bygger en krog som passar den målgrupp och köpgrupp man har i fokus. Gästerna är ganska kritiska och krävande så det gäller för varje restaurang att hitta sin profil och överträffa gästernas förväntningar.

Text: Tina Lindström Carlsson