Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

Ljud ljus bild-mässan i samarbete med GastroNord

Rätt ljud på rätt plats till rätt person – förstärker upplevelsen

Samtidigt som GastroNords besökare inspireras av mat och dryck i världsklass pågår Ljud Ljus Bild-mässan i en annan del av Stockholmsmässans stora lokaler. Just ljud, ljus och bild blir ett allt viktigare konkurrensmedel för att skapa intressanta miljöer i restaurang- och hotellverksamheter, så i samarbete med projektledningen på GastroNord arrangeras ett gemensamt program riktat mot just HoReCa-branschen. Ett av inslagen är ett föredrag på den nya Chef’s Talk-scenen med Sveriges främsta ljudarkitekt: Margareta Andersson från Lexter.

Margareta Andersson är ljudarkitekt. Hennes jobb går ut på att påverka våra upplevelser av ett rum genom att designa rätt ljudbild.

   – Ljuddesign är fortfarande en ganska outnyttjad möjlighet. Med ljud kan man utveckla sitt koncept, göra rum större eller mindre, varmare eller kallare. Man kan överraska och ge besökarna en större upplevelse, berättar Margareta Andersson.

   Att anpassa ljudbilden till miljön i offentliga sammanhang väntas dock snart vara lika självklart som att välja passande inredning eller belysning. Ljud påverkar i allra högsta grad våra känslor och handlingar, och genom att välja rätt ljudbild för ändamålet kan man skapa en ändamålsenlig atmosfär i ett rum. Att oljud och buller kan ge upphov till stress är allmän kännedom, men faktum är att en alltför tyst miljö inte heller är bra. Då är det bättre att tillföra ett mycket subtilt bakgrundsljud – total tystnad kan skapa ångest och oro.

Sinnesmarknadsföring allt populärare  

Att stimulera fler sinnen i marknadsföringen, som doft- och hörselsinnet, blir allt mer uppmärksammat och Sverige är ett av världens ledande länder inom just ljuddesign. Den som äter på restaurang eller bor på hotell idag vill ha en upplevelse, inte bara bli mätta eller ha någonstans att sova. Att ha musik i lokalen är långt ifrån tillräckligt – ljud är så mycket mer än bara musik. Margareta Andersson tar alltid ett helhetsgrepp om de varumärken hon arbetar med och anpassar ljudinnehåll och teknik till kunden och konceptet. Bland annat använder hon sig av ljudduschar och naturljud för att påverka lyssnaren.

   Margareta, du är ju en av föredragshållarna på GastroNords nya konceptarena Chef’s Talk. Vad kommer du att prata om?

   – Jag kommer fokusera på hur man kan stimulera människors hörsel- och luktsinne för att ge dem upplevelser av helt nya dimensioner.



GastroNord samarbetar med Ljud Ljus Bild-mässan

Margareta Andersson och hennes företag Lexter kommer även vara en av utställarna på Ljud Ljus Bild-mässan, som nu arrangeras för 15:e gången. Ett hundratal utställare kommer att exponera sina varumärken, nyheter och lösningar i spännande miljöer. Ett brett seminarieprogram, som är framtaget i samarbete med Sveriges teatertekniker och ljussättarförening, står också på agendan. Arrangemanget är ett samarbete mellan branschföreningen LLB, BraMässor och projektledningen på GastroNord.

   Daniel Fritzdorf, projektchef för GastroNord, är mycket entusiastisk inför samarbetet med Ljud Ljus Bild-mässan:

   – Professionellt ljud och ljus är idag en självklar och snabbt växande del av miljöer och koncept i restauranger och på hotell. Så det här samarbetet känns perfekt för oss på GastroNord och är högst relevant för våra utställare och besökare. En av höjdpunkterna i samarbetet är den fantastiska ljudarkitekten Margareta Anderssons föredrag på GastroNords nya seminariescen Chef’s Talk.  Det bör man inte missa, säger Daniel Fritzdorf.

   Vilka förväntningar har du på samarbetet med Ljud Ljus Bild-mässan?
   – Det kommer att bredda utbudet för GastroNords besökare och den specialistkompetens som erbjuds på Ljud Ljus Bild-mässan kommer att göra så att ännu fler beslutsfattare kommer till Stockholmsmässan de här dagarna.

Vad kommer GastroNord göra för att intressera besökarna för det gemensamma programmet under mässorna?
   – Vi vill integrera ny ljus- och ljudteknik i uppbyggda, spännande miljöer –  exempelvis scener och temabarer – för att skapa nyfikenhet kring samarbetet, avslutar Daniel Fritzdorf.

 

Lexter
Lexter är ett företag som arbetar med ljuddesign och ljudkoncept i offentlig miljö. Företaget grundades 2009 av Margareta Andersson och uppdragsgivarna är allt ifrån hotell och restauranger till banker, handelsplatser, museum och nationalparker.
Branschföreningen LLB
LLB är en branschorganisation för företag som tillhandahåller professionell utrustning och tjänster inom områdena ljud, ljus, bild, AV-teknik samt musikinstrument.
BraMässor
BraMässor Sverige är en oberoende arrangör av mässor, konferenser och andra evenemang. De tillvaratar de olika branschernas och branschföreningarnas behov och intressen.