Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre Läs mer om cookies här »

Foodtech village

Foodtech Village visar vägen till framtiden

Foodtech Village är en community för entreprenörer som är med utvecklar nästa generations matsystem, baserat på innovationer och digital transformation. I Foodtech Villages monter på GastroNord samlas några av Sveriges mest intressanta foodtech-bolag för att visa hur framtidens mat kan se ut, organiseras och produceras.

En app som minskar matsvinnet genom att kartlägga var bra mat – som blivit över från restauranger, caféer och matbutiker – kan köpas till ett billigare pris, är ett utmärkt exempel på foodtech. Foodtech kan också handla om att utveckla en hamburgare som är helt utan animalier, men som ändå smakar precis som kött. Foodtech kretsar ofta just kring att göra livsmedelsbranschen mer hållbar.

Communityn Foodtech Village kommer att ha två monterytor bredvid den stora scenen på GastroNord 2018. Projektledare är Johan Jörgensen, grundare av Sweden Foodtech, som är huvudorganisationen bakom Foodtech Village.

 

Vad kommer GastroNords besökare att möta på Foodtech Village?

   – Vi samlar några av Sveriges mest lovande foodtech-bolag och visar hur framtiden för maten kan se ut. Vi kommer också att hålla föredrag två gånger per dag på den stora scenen. Besökaren kommer att möta allt från nya matvaror till innovativa tjänster och hjälpmedel i köket. Det finns många entreprenörer som vill bidra till att förbättra matsystemet med hjälp av nya medier och teknik. Det kan också handla om hur man kan driva en restaurang mer lönsamt med beställnings- och inventeringssystem, eller hur du kan öka lönsamheten genom att ha koll på vad du slänger, säger Johan Jörgensen.

Kan du ge några exempel på spännande foodtech?

   – Jag är fascinerad av att organisera saker på nya sätt. Karma är en app som hjälper restauranger minska matsvinnet genom att kartlägga för kunderna var överskottet finns. En av mina absoluta favoriter är appen Gastronaut, som fungerar som taxitjänsten Uber, fast för hemmakockar. Det finns så många människor som är jätteduktiga på att laga mat och nu får de plötsligt en chans att visa upp sig. Du lagar mat i ditt eget kök och säljer den. Ett typexempel på foodtech.

Vad ser du mest fram emot på GastroNord 2018?

   – Den enorma samlingen av professionella människor som gör det möjligt att diskutera maten i framtiden och Sveriges roll i den. Matsektorn är i en stor omstöpning globalt och går mer mot hälsa och hållbarhet. Det går i linje med svenska kärnvärden. Jag tror att Sverige har potential att bli nästa generations matland, i paritet med Italien och Frankrike. Det handlar inte enbart om traditioner eller att odla produkter – det handlar även om hur man i urbana miljöer kan leverera fantastiska måltider som är konstruerade med hälsa och hållbarhet i åtanke. Det finns inga gränser för hur mycket foodtech kan expandera. Jag tror att Spotify och Klarna framöver kommer att ses som ganska små bolag jämfört med de foodtech-bolag som växer upp på 2010-talet, avslutar Johan Jörgensen.

Text: Tina Lindström Carlsson

 

Kuriosa
Gastronaut app – ett Uber för hemmakockar
På det kinesiska nyåret i februari serverades 1 500 portioner kinesisk mat lagade av kinesiska hemmakockar i Stockholm.