Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

My-Feldt-bageri-2000x800

Feldts Instagramstrategi: ”Vi bara kör.”

Feldts bröd och konfekt i Halmstad är ett ekologiskt surdegsbageri/dessertbutik som drivs av My och Johan Feldt. Kocken och konditorn My Feldt har ett personligt och inspirerande Instagramkonto som lockat över 24 000 följare. Men trots populariteten är Instagramföljare inget den nyblivna tv-kocken jagar.
– Jag struntar i om jag får noll likes, jag hade mått jättedåligt om jag räknade dem. Jag lägger upp mina inlägg för att jag tycker det är kul, för att jag vill påverka eller för att visa vad vi har för dagen. Men det klart att ju större skara som följer desto större chans finns att påverka, men om folk avföljer så blir jag inte ledsen.

När får du oväntat mycket feedback?
– Det är när jag skriver brutalt ärligt och naket. När jag sitter hemma och lipar får jag otroligt mycket kommentarer och det är för att folk kan relatera till det. På mitt privata konto kan jag vara mer personlig, folk tror att man är en supermänniska som alltid dansar och är glad men jag försöker även förmedla när jag är trött, sur och ledsen, säger My och fortsätter:
– Jag märker att mina och bageriets följare gillar när jag lägger jag ut citrontarteletter, en chokladkaka som ser saftig ut eller blommor. För oss har sociala medier verkligen varit bra – det är hela vår marknadsföringskanal.

Hur tänker du när du fotar för bageriet?
– Ett bageri är ju fotovänligt med alla bullar, tårtor och tarteletter. Under sommaren har säkert 60 procent av alla kunder kommit för att de vill uppleva det de har sett på sociala medier. Det har varit positivt men vi blir ändå nervösa att vi inte kan leva upp till det och kakorna vi lägger upp är ofta slut när de kommer, säger My och fortsätter:
– Ibland kan jag uppleva att folk tror att jag alltid dansar. Det är inte alltid jag är på det humöret och då gömmer jag mig, haha. Jag älskar också blommor också och det är klart att det gör sig bra på bild. Vi tar våra bilder i farten, det får inte vara för arrangerat och tillgjort, nä fy fan.

Vad tror du att sociala medier gör för företaget?
– Det har en otrolig kraft på försäljningen, det märker vi ju. Under det korta mötet vid kassan hinner vi inte uttrycka oss om vad vi står för. Därför startade vi först en blogg där kunder fick en inblick i bageriet och då fick vi mycket kunder. Med Instagram märker vi att folk vallfärdar till oss.

Har ni någon strategi för sociala medier på bageriet?
– Nej, vi bara kör. Vi berättar när vi är ute och plockar bär, var våra råvaror kommer från och våra öppettider. Vi visar mest upp vad vi har att sälja för dagen, vilket är jättebra för oss eftersom vi har ett flygande sortiment. Det är en bra informationskanal. De som vill få information följer bageriet och de som vill ha mer känsla följer mitt personliga Instagramkonto.

Feldts bröd och konfekt: instagram.com/feldtsbk/
My Feldt: instagram.com/myfeldt/

Text: Tina Lindström Carlsson