Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre Läs mer om cookies här »

Sebastian Wussler Chefs Talk

Sebastian Wussler – världsbäst på branschens sociala medier?

ChefsTalk är en plattform som samlar professionella kockar och matentusiaster världen över och gör det möjligt för dem att interagera med varandra. Sebastian Wussler grundade ChefsTalk 2011 och sedan 2014 jobbar han på heltid med plattformen som i dag har 1,6 miljoner följare på Facebook och Instagram.
– Bland våra medlemmar finns några av världens ledande restauranger. De använder plattformen som inspiration, till att fånga upp nya trender, dela recept och för att utbyta kunskap mellan varandra, berättar han.

Vad vill du ta med dig till den nya mötesarenan Chefs Talk på GastroNord?

   – Vi försöker få ihop kockar med innovativa koncept. Den kan vara någon som pratar om hälsosamt socker eller växtbaserade mejeriprodukter. Hälsosam mat är stort i Skandinavien men inte lika stort i övriga Europa. Vegetarisk mat är en tydlig trend och därför tror jag att Indien kommer att ha ett stort inflytande på maten framöver.

Vad ser du fram emot på GastroNord 2018?

   – Jag vill framför allt möta nya människor och det vore kul att sammanföra mat- och dryckesbranschen med innovatörer inom andra områden. Design har till exempel stort inflytande på maten. Om en restaurang är väldesignad så upplever du maten annorlunda och om du inte vet vilket vin du ska köpa så väljer du kanske den med finast etikett. Musik kan också ha inflytande på smaken. Det skulle vara intressant att ha en representant från Spotify som pratar om hur man kan ändra sinnesstämningen med hjälp av musik. Kanske kan musiken få maten att smaka annorlunda?

Läs mer på: chefstalk.com
Förväxla inte Sebastian Wusslers plattform ChefsTalk med GastroNords nya mötesarena ”TEDx inspired Chef´s Talk Stage”, som är en helt ny konceptarena på GastroNord med syfte att utveckla branschen. Läs mer här »

Text: Tina Lindström Carlsson

• ChefsTalk är en plattform som bland annat innehåller högkvalitativa foton och videor. Plattformen utgör en möjlighet för professionella inom restaurang- och dryckesbranschen att interagera.       • ChefsTalk grundades 2011 av Sebastian Wussler och har vuxit organiskt sedan dess. De har ca 140 000 registrerade medlemmar och drygt 1,6 miljoner följare i sociala medier.     • ChefsTalk jobbar även på att ta fram en rekryteringsplattform för hotell- och restaurangbranschen, en slags LinkedIn för kockar. Dessutom planeras en plattform för att hjälpa företag inom hotell- och restaurangbranschen med PR.